Ryhti ennen kaikkea

Noora H. OLYMPUS DIGITAL CAMERA Tämän vuoden juoksutavoitteeni on pysyä ehjänä ja välttää loukkaantumiset. Viimeisen kahden vuoden aikana olen ollut pari kuukautta telakalla erinäisten vaivojen takia. Ennen ensimmäistä maratonia kärsin penikkataudista, sitten sain salilla reuhtomisesta  nivuseeni jännetulehduksen ja viime kesänä kärsin kummankin vaivan yhdistelmästä. Uskallan väittää, että olen syypää vaivoihini. Lähdin lenkille, vaikka oireita oli jo havaittavissa ja ajattelin, ettei tunnin lenkki nyt kipua kovin paljon pahenna. No pahensihan se. Tässä lyhyesti sairaskertomukseni, enempää ette varmastikaan halua kuulla. Siispä ratkaisujen pariin.

Tutkimusten mukaan uuden tavan oppimiseen menee 20–30 päivää. Jos keskityn kuukauden ajan yhteen muistilistani kohtaan, minulla pitäisi olla huhtikuussa kolme uutta tapaa, joiden avulla voin välttää loukkaantumiset.

1. Tammikuu: Ryhti ennen kaikkea

Ruoka, suihku, sohva. Ruoka, suihku, sohva. Tämän mantran rytmittämänä juoksen yleensä viimeiset minuutit kotiin. Vatsalihakset eivät oikein sovi loruun, niinpä niitä ei tule tehtyä. Vahvasta keskivartalosta olisi kuitenkin hyötyä juoksuasennon korjaamisessa. Hyvä juoksuasento taas voisi vähentämää loukkaantumisia. Tammikuussa teen kerran viikossa lihaskuntoa ja viiden minuutin core-treenin kahdesti viikossa. OLYMPUS DIGITAL CAMERA 2. Helmikuu: Jumppamaton hakemiseen menee viisi sekuntia

Jumppapallo- ja matto kuuluvat samaan kastiin, niitä ei käytä elleivät ne ole esillä. Valitettavasti kapistuksia ei hyvällä tahdollakaan voi kutsua kivoiksi sisustuselementeiksi, meidän jumppamattomme on armeijanvihreä, metrinkorkuinen möhkäle ja se on piilotettu eteisen ylimmälle hyllylle. Helmikuussa kiipeän hakemaan maton ainakin kolmena iltana viikossa ja venyttelen huolellisesti telkkarin äärellä.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA 3. Tammikuu: Hedelmä ei ole välipala

Jollen syö tukevaa välipalaa, voin unohtaa suosiolla treenit. Syön lounaan jo klo 11 ja pääsen lenkille yleensä vasta viiden kuuden maissa, jolloin viimeisestä ateriasta on kulunut yli kuusi tuntia. Ilman kunnon välipalaa päädyn kotiin syömään jotain pientä, lukemaan lehteä, syömään vähän lisää, laittamaan pyykit, valmistamaan iltaruoan ja hups, kello onkin jo kahdeksan enkä lähde lenkille lainkaan. Välipalan unohtaminen tai liian kevyt ruoka saa siis pakan tehokkaasti sekaisin. Maaliskuussa pakkaan täyttävät eväät mukaan töihin ja muistan syödä myös viikonloppuisin kaupungilla humputellessa.OLYMPUS DIGITAL CAMERATässä uudenvuodenlupaukseni, lupaan kertoa, miten uusien tapojen opettelu sujuu. Kertokaa te minulle, miten vatsalihakset saa tehtyä mahdollisimman nopeasti, voiko jumppamaton naamioida tyynyksi ja mikä on paras välipala?

Mainokset

16 comments

  1. Jos aiot iltapäivällä lenkille, muista lisätä välipalaan ihan reilusti proteiinia. Oma suosikkini on NeoLifeBar, hedelmä ja pähkinät, sekä tietysti reilusti vettä pitkin päivää. Muutenkin kannattaa panostaa verensokerin hallintaan – kun verensokeri on tasainen koko päivän, on kiva lähteä illalla lenkille energisenä. Tsemppiä uusien tapojen opetteluun!

    Tykkää

    1. Moi Kaisa:) Noita patukoita en olekaan testannut, lisätään välipalalistalle.Ja totta, jos verensokeri pääsee laskemaan, niin ei suju urheilut eikä arki. Nälkäisenä olen tosi kiukkuinen:D

      Kiitos, lupaan raportoida, miten homma sujuu.

      Tykkää

  2. Meillä on jumppamatto rullalla sohvan takana. Ei näy, jos ei tarkkaan osaa katsoa ja sieltä se on helppo kaivaa esiin vaikka joka ilta. Jos venyttelemään ryhdyt, suosittelen lämpimästi myös pilatesrullan hankkimista. Sillä saa kivuliaat penikat ja muut kolotukset ja jumit auottua. Ihan pirustihan se sattuu, mutta jälkikäteen olo on ihana. Kannattaa valita pidemmän mallinen rulla. Sen päällä voi tuskan jälkeen pötkötellä koko rangan pituudelta. On todella nautinnollista kuunnella, kun rintarangan jumit aukeaa rutisten ja samalla hengityskin kulkee paremmin. Päätetyötä tekevän ryhdin pelastaja on rulla. Omani on hierojan minulle suosittelema Togun pötkylä (http://gfitness.fi/fi/tuotteet/pilates_foamroller_premium/109/117/), mutta onhan noita vastaavia nykyään vaikka millaisia.

    Tykkää

    1. Se meidän jumppamatto on niin kookas, ettei mahdu edes sohvan alle (ja sängynalus on jo täynnä säilytyslaatikoita). Pitää yrittää keksiä sille joku fiksu paikka.

      Pilatesrullia multa löytyy kaksikin kappaletta, toinen on vähän pehmeämpi ja toinen kivikova kidutusväline. Rullailu on kyllä tehokasta, rullaan etenkin reiden lihaskalvoja, jotka kipeytyvät minulla helposti. Selän puolelle en ole tajunnut sitä testata, joten kiitos vinkistä!

      Tykkää

  3. Ikinä en ole ennen kommentoinut, mutta kerta se on ensimmäinenkin. Meillä rulla, kuminauha ja jumppapallo on kaiken aikaa esillä. Itseäni ei häiritse. Onhan kyseessä oma koti. Ja saahan ne piiloon vieraiden saapuessa.

    Olen pitkään seurannut Noora K:n vanhaa blogia. Se oli suosikkejani. Tämä uusi on minusta vieläkin parempi. Ihanaa kun on blogi jossa ei koko ajan olla ostamassa jotakin. Toki niitäkin postauksia voi olla joukossa ja ovat satunnaisesti ihan ok.

    Tykkää

    1. Kiitos, todella mukava kuulla, että viihdyt blogissamme. Ja mieltäni lämmittää erityisesti se, ettei ostospostauksia kaivata jatkuvasti.

      Veikkaan, että tämä jumppavälineongelma on vain minun päässäni, meidän vieraitamme jumppavälineet tuskin haittaisivat. Olen melkoinen järjestysfriikki enkä siedä ylimääräistä tavaraa, joten kotimmekin on aika askeettinen. Ihastelen aina muiden viihtyisiä koteja, joissa on koriste-esineitä ja tauluja. Yritänkin muistutella itselleni, että kotoisan fiiliksen luominen vaatii minulta hieman hölläystä:)

      Tykkää

  4. Hyviä uusia tapoja, joista voisin kopioida vaikka kaikki. Olisi kiinnostava nähdä millainen tuo sinun core-treenisi on. Voisitko laittaa sen tänne meille myös? Hyvää viikonloppua! Minä pinkaisen nyt lenkille ja toivon, että ei ole kovin liukasta.

    Tykkää

    1. Toivottavasti oli hyvä lenkki! Jaan mielelläni ohjelman teidän kanssanne, mutta varmistan vielä, että se on myös ohjelman tehneelle juoksuvalmentajalle ok. Jollei se jostain syystä sovi, niin katson netistä samantyylisen setin ja vinkkaan siitä teille:)

      Tykkää

  5. Meinasin tulla kommentoimaan ihan samaa kuin Taina tuolla ylempänä: onpa ihanan raikas ja aito tämä bloginne, kiva, että on muutakin sisältöä kuin jatkuva osteleminen! Kyllä naiset muutakin osaa kuin shoppailla. Iso peukku, tänne tuun uudestaankin, fiksun oloisia tyyppejä ootte.:)

    Tykkää

  6. Minäkin syön yleensä lounaan jo yhdentoista aikaan. Tykkään juosta heti töiden jälkeen ja ilman välipalaa se ei onnistus. Mukana onkin yleensä rahkaa marjoilla. Ihan vaan siksi, että se on niin helppo ja sen voimin oon jaksanut juosta.
    Ja jumppamattoa ei tarvitse, kun on tarpeeksi paksu matto 😉

    Tykkää

    1. Söin aiemmin usein rahkaa & marjoja, mutta minua rahka ei pitänyt kylläisenä. Enkä myöskään pidä rahkasta, joten lopetin sen ostamisen kokonaan. Luonnonjugurtti ja marjat on kyllä hyvä yhdistelmä, tosin siihenkin on lisättävä mysliä, muuten se ei pidä nälkää. Mutta koska tämä on aamiaiskomboni, niin en halua syödä sitä uudestaan iltapäivällä. First world problems:)

      Äh, olisi siis pitänyt hankkia paksumpi matto. Meillä on ohut ja vähän pistelevä villamatto, jonka päällä ei pysty jumppailemaan. Toistaiseksi on siis siedettävä kammottavaa jumppamattoa:)

      Tykkää

  7. Iso peukku täältäkin! Juoksujutut varsinkin kiinnostavat. Olisi kiva lukea millaisia valintoja teet ravinnon suhteen. Energiaa juoksija todellakin tarvitsee!

    Tykkää

    1. Mukava kuulla, koska juoksusta on kiva kirjoittaa:) Kirjaan myös ylös toiveesi ravintopostauksesta.

      Tykkää

  8. Juoksujutut on tosi kiinostavia kiva niitä kuulla :)! Ootko koskaan miettiny videobloggaamista tai videoiden tekoo? http://vlogia.com vois olla kiva paikka, sieltä seurailen muita vlogeja itekkin. Ois kiva nähdä videoo näitä juttuja koskien 🙂

    Tykkää

    1. Kiva kuulla:) Hmm, en nyt ainakaan heti lupaa videoita, sillä tässä perusbloggaamisessakin on vielä opeteltavaa, mutta en missään nimessä täysin tyrmää ehdotustasi. Etenkin reissuilta videoreportaasit voisivat olla hauskoja:)

      Tykkää

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s